سایت رشته صنایع شیمیایی

ساخت وبلاگ
  • صابونها

صابون از نظر افراد عادی عبارت از ماده پاک کننده ای است که همراه با آب شیرین کف می کند و چربی و کثافات را در خود حل می نماید، اما از نظر یک شیمی دان صابون عبارت است از «نمکهای فلزی اسیدهای چرب».
بعضی از این نمکها مانند ترکیبات فلزات سدیم و پتاسیم قابل حل در آب هستند ولی برخی دیگر مانند صابون حاصل از نمکهای سرب برای شست و شو مناسب نبوده و در تولید مشمع و یا صنایع دیگر به کار می روند.
صابون به طور کلی بر اثر واکنش مواد قلیائی بر مواد چرب حاصل می شود. سابق بر این صابون را در منازل و از باقیمانده چربیهای آشپزخانه تهیه می نمودند، به این ترتیب که پیه و چربیهای حیوانی زاید بر مصرف را بر روی هم انباشته و هرچند یک بار آنها را با «قلیاب» حرارت می دادند تا صابون به دست آید.
قلیاب را هم از مخلوطی از آب و خاکستر به دست می آورند، به این صورت که بر روی خاکستر آب اضافه کرده بهم می زدند و پس از آنکه کربنات پتاسیم موجود در آن در آب حل و بقیه مواد ته نشین می شد این مایع را صاف کرده به عنوان قلیاب مصرف می نمودند.
اما امروز، صابون سازی هر چند که در بعضی نقاط کم و بیش به سبک سابق رواج دارد، در کارخانه های عظیم و در دیگهائی به ظرفیت 120 تا 170 تن انجام می گیرد. به این ترتیب که ابتدا مواد روغنی را حرارت می دهند تا ذوب شود، سپس ماده قلیائی را به آن اضافه می نمایند. در این جریان ابتدا اسیدهای چرب و گلیسیرین حاصل شده سپس اسیدهای چرب با بقیه ‌مواد قلیائی تشکیل صابون می دهد که این عمل را صابون شدن می گویند. در این طریقه صابون حاصل را چندین بار جوشانده و تصفیه می کنند که این کار معمولاً یازده روز طول می کشد، آنگاه صابون تصفیه شده را به بهم زنهای قوی هم زده و عطر و رنگ مناسب اضافه می نمایند و در قالب های مخصوص می ریزند.
در سال 1948 این سیستم اصلاح و به جای آن شیوه خاصی ابداع گردید، به این ترتیب که مخلوطی از چربی و ماده قلیائی به داخل یک دستگاه سانتریفوژ هدایت می شود، این دستگاه در هر دقیقه 15000 بار دور می زند و در نتیجه خاصیت گریز از مرکز عمل صابونی شدن با سرعت و در ظرف چند ساعت انجام می گیرد.
صابونهای حمام و آرایش به همان ترتیب ولکن با مصرف روغنهای مرغوب تری از قبیل روغن زیتون، روغن نارگیل و امثال آنها تهیه می شود.
صابونهای شفاف یا با حل کردن صابون معمولی در الکل و یا بر اثر باقی گذاشتن مقداری گلیسیرین در صابون به دست می آید. صابون گلیسرین شامل مقداری مساوی گلیسیرین و صابون معمولی است و اگر مقدار گلیسیرین بیش از حد لازم باشد صابون مایع تشکیل می شود.
صابونهای مخصوص ریش تراشی به شکل کرم تهیه می شوند و در آنها به جای سود سوزآور از پتاس سوزآور و مقداری اسید استئاریک استفاده می شود که شرح آن خواهد آمد.
صابونهائی که از روغنها نباتی و حیوانی ساخته می شوند از اولئاتها، پالمیتاتها، لینولآتها و لوراتها هستند.
چنانچه در ترکیبات صابون مواد قلیائی زاید بر مقدار لازم به کار برده شود صابون حاوی قلیائی آزاد به دست می آید که برای شست و شوی دست و صورت نامناسب است و به همین علت استانداردهای اجباری برای تولید صابون ملایم وجود بیش از 17/0 درصد مواد قلیائی آزاد را در صابون اجازه نمی دهد.
بیش از 50 درصد از صابونها با پیه، 25 درصد با روغن نارگیل و بقیه با روغن نخل، روغن ماهی، روغن زیتون، روغن سویا یا مخلوطهائی از این روغنها ساخته می شوند.
صابون آلمانی در زمان جنگ جهانی دوم فقط دارای 40 درصد چربی و بقیه سلیکات سدیم، کائولن یا خاک رس بوده است.
برای تهیه صابونهای گندزدا و ضد عفونی کننده از فنل یا ترکیبات کلردار استفاده می کنند. اسید بوریک موجود در روغن نارگیل خاصیت کف کنندگی شدید در صابونهای روغن نارگیل ایجاد می کند. صابون روغن زیتون به آهستگی کف می کند، ولی دارای قدرت پاک کنندگی خوبی است. روغن پنبه دانه در صابونهای رختشوئی مورد استفاده قرار می گیرد.
روغنهای سولفوناته مانند روغنهای متعارفی اثر تمیز کنندگی مطلوبی نمی دهند، ولی در تولید شامپوهایی که مقداری حالت روغنی پس از شست و شوی موی سر مطلوب و مورد نظر است از این قبیل روغنها استفاده می شود.
روغن سولفوناته عبارت از روغن چربی است که با مقداری اسید سولفوریک به نسبت معینی آغشته شده و باقیمانده اسید در ترکیب با ماده قلیائی خنثی شده باشد.

برای روش ساخت صابون ها بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


  • صابون مایع

فرمول شماره یک

روغن بزرگ 300 گرم
این روغن را در داخل یک بطری بزرگ و محکم بریزید و محلول زیر را به آهستگی به آن اضافه کنید.
پتاس سوزآور 61 گرمالکل 100 گرم
آب مقطر 150 گرم
بگذارید 24 ساعت بماند و در این مدت چند بار بهم بزنید تا عمل صابونی شدن محلول انجام شود. سپس مواد زیر را اضافه کنید.
الکل 200 گرمآب مقطر 200 گرم
اسانس معطر به مقدار کافی
فرمول شماره دو
«صابون مایع مخصوص سرویس دستشوئی»
کاستیک سدا(سود سوزآور) 40 گرمروغن بزرگ 500 سانتیمتر مکعب
کاستیک پتاس(پتاس سوزآور) 40 گرمالکل 250 سانتیمتر مکعب
آب مقطر 2500 سانتیمتر مکعب
در یک شیشه دردار دهان گشاد سود و پتاس سوزآور را در 250 سانتیمتر مکعب آب مقطر حل کنید، الکل را اضافه نماغئید و روغن بزرگ را به تدریج در سه یا چهار نوبت به فاصله های کم در آن بریزید و هر بار محتوی بطری را کاملاً‌بهم بزنید تا عمل صابون شدن انجام شود و در پایان بقیه آب مقطر را اضافه کنید.
فرمول شماره سه
روغن بزرگ 300 سانتیمتر مکعبالکل 200 سانتیمتر مکعب
سود سوزآور 45 گرمآب مقطر 350 سانتیمتر مکعب
سود سوزآور را در 50 سانتیمتر مکعب آب مقطر حل کنید، سپس تمامی روغن را به اضافه 50 سانتیمتر مکعب الکل در آن اضافه نمائید و به شدت بهم بزنید تا عمل صابون شدن انجام شود و بگذارید تا 15 دقیقه به حال خودباقی بماند، آنگاه بقیه اکل را روی آن بریزید و کاملاً بهم بزنید و بعداً بقیه آب مقطر را بر محلول بیفزائید.
فرمول شماره چهار « صابون مایع گلیسیرین»
صابون زیتون 50 گرم
این صابون را با حرارت غیر مستقیم ذوب کنید و مواد زیر را به آن اضافه نمائید
گلیسیرین 40 گرم الکل 90 درصد 9 گرم
این مخلوط را با پارچه کتانی مرطوب صاف کنید و یک گرم اسانس معطر بر آن بیفزائید.
فرمول شماره پنج
سود سوزآور(ئیدرواکسید سدیم) 16 گرم روغن بزرگ 175 سانتیمتر مکعب
 الکل 95 درصد 100 سانتیمتر مکعبآب مقطر تا برسد به 100 سانتیمتر مکعب
پتاس سوزآور (ئیدرواکسید پتاسیم) 16 گرمروغن نارگیل 40 گرم


  • صابون ضد عفونی کننده
فرمول شماره یک
ئیدرواکسید پتاسیم(کاستیک پتاس) 20 گرمروغن بزرگ 800 سانتیمتر مکعب
الکل 95 درصد 300 سانتیمتر مکعبآب مقطر تا حجم مجموع برسد به 5 لیتر

ئیدرواکسیدها را در 120سانتیمتر مکعب آب حل کنید و تمامی روغن و 200 سانتیمتر مکعب الکل را بر آن اضافه نمائید و مرتباً تکان بدهید تا عمل صابونی شدن محلول انجام شود، سپس بقیه الکل و آب را بر آن بیفزائید تا حجم محلول به 5 لیتر برسد.

فرمول شماره دو
اسید اولئیک 420 گرم اتر تا 2/1 لیتر
محلول پتاس سوزآور به قدر کافیاسانس معطر به قدر کافی
الکل 95 درصد 180 سانتیمتر مکعب
اسید اولئیک و الکل را مخلوط کنید و با محلول پتاس سوزآور و محلول را خنثی نمائید (با محلول فنل فتالئین آزمایش کنید) بگذارید خنک شود، سپس اتر و اسانس را اضافه نمائید تا حجم محلول به 2/1 لیتر برسد.

  • صابون زیتون
سود سوزآور 75 گرم
خمیر سدیم لوریل سولفات 47 گرمنمک طعام 125 گرم
روغن زیتون 425 گرمآب مقطر 2500 گرم

ابتدا سودسوز آور را در 400 گرم آب مقطر حل نموده و بگذارید کاملاً سرد شود.سپس روغن را در ظرف استوانه ای شکل از شیشه سخت (مثلاً لیوانهای نشکن) ریخته و محلول سود را به تدریج به آن اضافه کنید و به آهستگی با یک میله آهنی یا شیشه ای بهم بزنید تا اینکه مخلطو یکدست شود، معمولاً این عمل در حدود ده دقیقه طول می کشد. اینک سرپوش از کاغذ ضخیم روی استوانه شیشه ای بکشید به طوری که هوا در آن نفوذ نکند و آن را برای مدت 8 ساعت در جای گرمی بگذارید تا عمل صابونی شدن محلول انجام گیرد. اینک مایع را به ظرفی به گنجایش 3500 سانتیمتر مکعب منتقل نموده 1600 سانتیمتر مکعب آب مقطر اضافه کنید و حرارت دهید تا آنکه قشر سطحی صابون در آب حل شده و صاف و چسبنده و غلیظ شود. آنگاه ظرف را از روی آتش بردارید، همزمان با این عمل 500 گرم آب مقطر را در ظرف مناسبی بریزید و با سرعت آن را به حال جوش کامل درآورده نک طعام را فوراً در آن حل کنید و بلافاصله این آب نمک را به محلول داغ صابون اضافه کنید و بهم بزنید تاگلیسرین حاصل آزاد و آب اضافی از قشر سطحی جدا شود (این عمل ظرف چند ثانیه انجام می گیرد) اگر تشکیل صابون در این حالت بلافاصله انجام نشود (علامت تشکیل صابون آن است که محلول به رنگ شیر در می آید) ظرف را مجدداً روی آتش بگذارید و به طور ملایم حرارت بدهید، سپس این محلول را مدت 20 ساعت به حال خود باقی بگذارید تا عمل صابون شدن به طور کامل انجام و صابون به صورت توده جامد در سطح مایع قرار بگیرد. در این حالت در جدار ظرف در قسمت پائین آن سوراخی ایجاد کنید تا مایع اضافی از آن خارج شود و صابون حاصل را در ظرف دیگری خالی نموده و به قطعات مطلوب تقسیم کنید. این صابون را که با توجه به نوع ظرف معمولاً از 35 تا 70 درصد آب در خود دارد باید با آب سرد چند بار شست و شو داده و خشک کنید به طوری که تقریباً تمامی آب آن تبخیر شود. این نکته فوق العاده شایان توجه است که محلول قلیاب باید ابتدا کاملاً سرد شده و سپس به داخل ظرف محتوی روغن ریخته شود و نه بالعکس، یعنی هیچ وقت نباید روغن را به محلول سود سوزآور و سایر مواد قلیائی اضافه نمود و همواره به خاطر جلوگیری از تاثیر واکنشهای شیمیائی باید از به کار بردن ظروف شیشه ای عادی، ظروف سفالی و چینی و امثال آن خودداری شود و علاوه بر اینها همه ظروف، وسایل اندازه گیری، وسیله بهم زنی باید کاملاً تمیز و عاری از اکسیداسیون باشد. اگر صابون را بخواهیم در هوای آزاد خشک کنیم پس از 30 روز 80 درصد آب خود را از دست می دهد لکن پس از سه ماه تقریباً وزن آن ثابت می ماند و فقط مقدار کمی رطوبت که شکل قالب را حفظ کند در آن باقی خواهد ماند.


  • پودر صابون
فرمول شماره یک
پودر صابون خشک 28 قسمتاسید بوریک 1 قسمت
کربنات سدیم 68 قسمتکلرید آمونیم (نشادر) 1 قسمت
فرمول شماره دو
پودر صابون خشک 6 قسمتکربنات پتاسیم 1 قسمت
سود سوزآور 2 قسمتسولفات سدیم 1 قسمت
پودرها را کاملاً مخلوط کنید.

  • پودر صابون آمونیاکال
پودر صابون 200 گرم کربنات سدیم کلسینه 200 گرم
آب 250 سانتیمتر مکعب
این مواد را به هم حرارت دهید تا ذوب و کاملاً مخلوط شوند و آنگاه پس از سرد شدن تبدیل به پودر کنید، سپس 20 گرم روغن تربانتین و 3 گرم آمونیاک به آن اضافه نمائید.

  • صابون ضد چربی
این صابون منحصراً برای کارگران رشته های مکانیک که با ماشین آلات چرب و پوشیده از دوده و گرد و خاک سر و کار دارند تهیه می شود و به سهولت چربی و کثافات را از روی دست پاک می کند. این قبیل مواد پاک کننده ترکیبی است از صابون معمولی به اضافه یک حلال و یک ماده ساینده که به شرح زیر تهیه می شود.
فرمول شماره یک
صابون مایع 100 گرم تترا کلرید کربن 500 گرم
پودر سنگ خارا 1000 گرممتیل سیکلو هگزانول 24 گرم
فرمول شماره دو
پودر صابون خشک 460 گرمکربنات سدیم خشک 270 گرم
مناسیلیکات سدیم 180 گرمپودر براکس 90 گرم
فرمول شماره سه
روغن نارگیل 480 گرممتیل سیکلو هگزانول 50 گرم
این مخلوط را تا 50 درجه حرارت بدهید و به تدریج محلول زیر را به آن اضافه کنید.
محلول سود سوزآور(30 درصد) 250 گرمآب 30 گرم
و پس از آنکه عمل صابون شدن انجام شد 190 گرم پودر سنگ پا به آن بیفزائید. برای تهیه این صابون به صورت خمیر، به جای سود سوزآور، مخلوطی از سود سوزآور 30 درصد و پتاس سوزآور 50 درصد به کار می برند.
فرمول شماره چهار
صابون 80 قسمتمحلول آمونیاک 5 قسمت
روغن تربانتین 5/2 قسمتپودر سنگ 30 قسمت
فرمول شماره پنج
پودر صابون 10 قسمتپودر سنگ 1 قسمت
کائولن 15 قسمتبراکس 7 قسمت
مقدار بسیار کمی از این مخلوط توأم با قدری آب دستها را تمیز و سفید می کند
فرمول شماره شش
صابون معمولی 3 قسمتروغن تربانتین 20 قسمت
ابتدا صابون را در یک ظرف دهن باز حرارت دهید تا ذوب شود، سپس از روی آتش بردارید و تربانتین را به تدریج اضافه نموده و بهم بزنید

برای مصرف مقدار کمی از این مخلوط را به دستها بمالید و با آب گرم بشوئید. می توان به این مخلوط مقداری گلیسیرین نیز اضافه نمود.

فرمول شماره هفت
پودر سنگ 200 گرمصابون خشک 60 گرم
کربنات پتاسیم 2 گرمگلیسیرین 6 سانتیمتر مکعب
آب 78 سانتیمتر مکعب
ابتدا صابون و کربنات پتاسیم را به وسیله حرارت در آب حل کنید، سپس گلیسیرین را اضافه نموده و این مخلوط را با پودر سنگ خوب بهم بیامیزید تا اینکه به صورت خمیر درآید.
فرمول شماره هشت
صابون مایع 700 گرم محلول آمونیاک 40 گرم
بنزین 50 میلی لیترپودر سنگ 200گرم

  • صابون خشک شوئی
محلول 25 درصد آمونیاک 21 قسمتالکل 9 قسمت
آب 23 قسمتاسید اولئیک 47 قسمت

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 409 تاريخ : يکشنبه 12 اسفند 1386 ساعت: 19:33

نظر سنجی

سایت صنایع شیمیایی...

خبرنامه